28.07.2011

Připomínkové řízení k RUD probíhá

V souladu s Legislativními pravidly vlády probíhá v srpnu připomínkové řízení k návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní. Svaz vítá možnost vyjádřit se ke konkrétnímu legislativnímu návrhu a nikoliv již pouze k politicky laděným prezentacím. 

V souladu s Legislativními pravidly vlády probíhá v srpnu připomínkové řízení k návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní. Svaz vítá možnost vyjádřit se ke konkrétnímu legislativnímu návrhu a nikoliv již pouze k politicky laděným prezentacím.

V souvislosti s dlouhodobým požadavkem Svazu návrh zahrnuje mezi kritéria sdílení počet žáků základních a mateřských škol, a to s vahou 7 %. Svaz vždy také požadoval, aby současně došlo k novele školského zákona ve smyslu zrušení povinnosti úhrady neinvestičních výdajů. Předložený text však tuto úpravu neobsahuje a nevyplývá ani z návrhu vládního usnesení. Dodejme, že po celou dobu jednání pracovní skupiny k RUD (od roku 2008) nebyli zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jejími členy, je tedy otázkou, zda lze počítat s nezbytnou spoluprací mezi ministerstvy.

Návrh zároveň plně zohledňuje několikaleté úsilí Svazu o vyřešení nesystémového znevýhodnění menších měst, která zajišťují značný objem veřejných služeb pro občany spádových obcí. Již v roce 2009 se XI. Sněm usnesl na požadavku minimální úrovně daňových příjmů na obyvatele ve výši 7800 Kč.

Svaz vítá závazek předkladatele zapojit do systému rozpočtového určení daní dnes přidělované dotace ze státního rozpočtu ve výši 7 mld. Kč. Je třeba poznamenat, že v rámci pracovní skupiny se objevovaly návrhy o řád vyšší, není tedy zřejmé, proč byla zvolena právě tato výše. Předkladatel v důvodové zprávě ani neuvádí, kterých konkrétních titulů se bude krácení dotýkat, případně, jak se plošné snižování pro všechna ministerstva dotkne právě obcí a měst. Stejnou otázku budou zřejmě pokládat při jednání vlády také resortní ministři z různých koaličních stran. Velmi nepříjemné by z pohledu obcí mohlo být například krácení dotací v resortu Ministerstva pro místní rozvoj či Ministerstva zemědělství.

Svaz představuje organizací, která hájí zájmy všech svých členů, jimž jsou města a obce všech velikostních kategorií. Proto se pozastavuje nad tím, že dříve avizovaná kompenzace pro města, kterým se mají daňové příjmy záměrně snižovat, se v návrhu neobjevuje. Má formu pouze jednoho z bodů v usnesení vlády jako dočasný mandatorní výdaj konkrétní kapitoly státního rozpočtu, ať již jej bude připravovat jakákoliv vláda. Vhodná by proto byla úprava prostřednictvím konkrétních přechodných ustanovení či změny v zákoně o rozpočtových pravidlech, a to také s ohledem na několikrát deklarovaný závazek rušení centrálně přidělovaných dotací. V budoucnu nezpochybnitelný závazek postupné kompenzace pak samozřejmě otvírá mnohem větší prostor pro diskuzi mezi předkladatelem a dotčenými městy.

Návrh novely zákona obsahuje zvýšení podílu sdílení z dnešních 21,4 % na 22,96 %. V souvislosti se zásadním odhodláním ministerstva snížit v příštím roce procento sdílení DPH na 19,93 %, resp. 19,90 % v roce 2013, jde jistě o pozitivní zprávu. Dříve deklarovaná potřeba získání dostatečných zdrojů na financování důchodového účtu se nyní zdá méně akutní. Jaká je tedy priorita ministerstva financí?

Programové prohlášení vlády, ze kterého návrh vychází, zmiňuje rovněž zájem vlády zvýšit finanční motivaci obecních zastupitelstev na příznivém podnikatelském prostředí v obci. Předložená novela postrádá zvyšování motivace např. k tvorbě pracovních míst v obci.

Návrh nemění koš sdílených daní, Svaz dlouhodobě požadoval rozšíření spektra na sdílené daně, které méně významně reagují na hospodářský cyklus. Z dřívějších vystoupení ministra financí vyplývalo rovněž odhodlání předložit návrh změny rozpočtového určení společně se zásadní změnou v dani z nemovitostí.

Změna v daňových příjmech má ve světle praxe posledních let vliv také na financování přenesené působnosti. Snižování příspěvku ze státního rozpočtu, neměnná výše správních poplatků, rostoucí objem administrativy a nejasnost ohledně budoucnosti některých agend činí dnes prezentované přírůstky či úbytky relativními.

Svaz měst a obcí ČR pokrývá celé spektrum záležitostí, které se dotýkají činnosti samosprávy. Z tohoto důvodu vždy formuluje svá stanoviska a připomínky v širších souvislostech a bez zjednodušených závěrů. Rozpočtové určení daní je více než kdy jindy záležitostí politickou se všemi důsledky a tak je třeba na předložený návrh a akce s ním související také nahlížet.