26.08.2024
Připomínky SMO ČR k digitalizaci stavebního řízení
Ve spolupráci se zástupci měst a obcí (odborníci z IT, odborníci ze stavebních úřadů, vedení měst a obcí) zpracovala Mgr. Alena Klimt, DiS. ke dni 23.08.2024.
ZÁKLADNÍ HISTORICKÉ MILNÍKY OD 01.01.2024:
SMO - listopad 2023 – žádost na MMR na ministra Bartoše o sdělení, kdy bude zavedena DSŘ.
15.02.2024 – hostem na jednání Předsednictva SMO byl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D., který přišel v doprovodu vrchní ředitelky Leony Gergelové Šteigrové. Hlavním tématem diskuse byla digitalizace stavebního řízení. Ministr Bartoš deklaroval, že to bude velká změna, kterou je ale potřeba vnímat pozitivně. Byl dle jeho slov vypracován a zahájen systém školení pro 700 stavebních úřadů v ČR, které měla probíhat do poloviny roku 2024 a týkat se měla nejen úřadů, ale i úředníků dotčených orgánů. Z technického hlediska avizoval, že nebude potřeba žádný extra software, bude se jednat o portálové řešení. V následné diskusi zazněly ze strany členů Předsednictva obavy o termín zahájení, který byl naplánován na 01.07.2024, přičemž však úředníci se budou moci se systémem seznámit nejdříve v polovině března. Zazněla zásadní otázka, zda se vůbec úředníci stihnou do termínu spuštění proškolit a naučí se nový systém obsluhovat. Svaz tedy apeloval na ministerstvo, aby připravilo na termín spuštění helpdesk, na který, jak předpokládají, se budou obracet nejen úřednici, ale i představitelé komunální sféry a sféry projektantů. Na zvážení je i případný posun termínu spuštění.
24.06.2024 - webinář Novinky ve stavebním řízení od 01.07.2024 – chcete se zeptat přímo MMR? – pořádalo SMO s MMR pro územní partnery.
01.07.2024 – STMOÚ – prohlášení – apel na MMR k nedokladné nápravě současného stavu.
10.07.2024 - SMO dotaz na Ing. arch. Klána k přihlašování obcí jako stavebníků – bez odpovědi.
23.07.2024 – Česká komora architektů – apel na MMR.
PŘIPOMÍNKY:
OBECNÉ PŘIPOMÍNKY:
Úřady jsou zahlceny žádostmi podanými do 30.06.2024, kdy již panovaly obavy z dalšího vývoje. K tomu se nyní načítají další podání. Původně např. 2 minutový úkon v dosavadních aplikacích (VERA, VITA) nyní trvá i více dní.
DSŘ: mohou úřady dál používat stávající software místo centrálního IS SŘ? – ISVS.CZ | Aktuálně to nejdůležitější o ISVS a eGovernmentu zde na jednom místě.
Verze k 15:00 dne 22.8.2024 - systém opět ve spoustě akcí nefunguje!
Systém stále v území považován za zcela nepřipravený pro výkon veřejné správy ve věcech stavebního řádu.
Nikdo stavebním úřadům stále nevysvětlil práci se systémem krok za krokem od obdržení žádosti, přes založení spisu, po vyřízení a uzavření spisu včetně archivace.
Opravený Manuál práce s novým systémem zveřejněný na stánkách MMR je pouhým, značně nepřehledným, přepisem nepříliš povedených návodů a školení, bez vzájemné návaznosti jednotlivých kroků. Více viz konkrétní připomínky.
Často je vznášena připomínka, dle které je v důsledku nesmyslnosti a nelogičnosti nastavení ISSŘ zjevné, že funkcionality byly tvořeny těmi, kteří nemají žádné zkušenosti se správním řízením.
Řešení často spatřováno v možnosti propojení stávajících fungujících komerčních informačních systémů (např. VITA, VERA) se zákonem stanovenou evidencí elektronických dokumentací a evidencí stavebních postupů.
Dle podnětů z území lze dosavadní zkušenost s ISSŘ a tím tedy destruktivním zásahem do veřejné zprávy vyhodnotit, vyhledat odpovědné osoby, je třeba řešit dopad jejich odpovědnostních rolí a v dalším vývoji se takových postupů vyvarovat.
Často rovněž zmiňována problematika personální, kdy již nyní je svízelné sehnat kvalifikované/schopné zaměstnance (vysoké požadavky na vzdělání, ZOZ, stresová práce – náročná jednání s klienty apod., „prestiž“ úředníků, kterou bohužel shazují i mnozí politici…). Takovéto vlivy a například i aktuální debaty okolo navýšení či nenavýšení platových tabulek situaci zásadním způsobem přihoršují.
Dle postoje municipalit má systém tolik chyb, nedostatků a nedotažeností, že, i když se na jeho vylepšení bude pracovat intenzivně, nebude plně funkční ještě hodně dlouhou dobu. Z pohledu odborníků v území se v takovém stavu neměl vůbec do ostrého provozu dostat. Bylo potřeba si hned v úvodu uvědomit zásadní věc, na níž ostatní SMO ČR upozorňoval: Jde o systém s celorepublikovou působností, do kterého mají vstupovat a v něm pracovat nejen stavební úřady, a i všechny dotčené orgány a přes portál stavebníka také projektanti, stavebníci, jak fyzické osoby, tak i právnické osoby nebo municipality. Takový systém otestovat pouze v „laboratorních“ podmínkách IT pracovníky a hned ho nasadit do ostrého provozu je „šlendrián“ (citace z území). Měla být nějaká beta verze, kterou by v praxi testovala užší skupina lidí z praxe paralelně s fungováním dosavadních komerčních informačních systémů (VITA apod.), pár měsíců by se systém dolaďoval, odstraňovaly chyby a na základě zkušeností s prací v systému vytvářel manuál, který by byl srozumitelný a plně vypovídající pro pracovníky stavebních úřadů a další manuál pro pracovníky dotčených orgánů. Nemohl by tak vzniknout manuál, který je téměř k nepoužití. Po urgencích, že se s ním nedá pracovat, vznikl podrobný manuál pro kolaudační řízení. Je to fajn, ale je to jen „kapka v moři“. Nadále je řada činností a postupů, u kterých se můžeme jen dohadovat a metodou pokus omyl zkoušet jak na to.
Úředníky nejvíc pobuřuje, když v médiích slyší z úst pana ministra, že nikdo přece netvrdil, že systém bude od začátku fungovat bez nedostatků. Zřejmě si neuvědomuje, že stavební úřady jsou správní úřady, které v zákonem stanovených lhůtách rozhodují ve správním řízení o žádostech. Žádosti vyhodnocují na základě listinných a jiných důkazů (projekty, závazná stanoviska DO, námitky a připomínky účastníků, obhlídky na místě atd.) Nelze dostat nefunkční systém a zkoušet na něm pracovat a možná to půjde a možná ne. Malý příklad : Soudce také neřekne – teď nesoudím, dostali jsme nový program a musím se na něm naučit pracovat.
Zatímco komerční systémy obsahovaly řízení, postupy, šablony pro všechny činnosti, které může pracovník SÚ dle zákona řešit, nový systém je v tomto směru hodně okleštěný. Úkony, které běžně a často SÚ provádí, v něm nelze zpracovávat, vyjádření pro různé instituce ve věci dávek na bydlení, stanovisko policii včetně vyhledávání písemností pro různé kauzy, které policie řeší atd. do žádného ze systémem nabízených řízení nelze napasovat. Pokud přijde žádost, písemnost zvenčí, systém nabídne pouze možnost „nové řízení“ nebo „vložit do stávajícího“ nebo nevyřizovat a pouze vzít na vědomí. Nic z toho není pro popisovanou žádost vhodné. Nebo veškeré činnosti stavebního dozoru patřící k zvláštním pravomocem stavebního úřadu. Na základě podnětu provede pracovník stavebního dozoru šetření, kontrolní prohlídku, výzvu na zjednání nápravy – to všechno jsou úkony před zahájením řízení, na které systém nepamatuje. V systému jsou mezi úkony před zahájením řízení zahrnuty pouze ty, které jsou uvedeny v Hlavě II NSZ, tedy předběžná informace a dožádání stanoviska DO (což ovšem není úkonem před řízením, protože pokud ho žádá SÚ po přijetí žádosti stavebníka, je to až v řízení, která dnem podání žádosti už běží). Volba dalších úkonů před zahájením řízení tam není – např. úkony při kontrole.
Chybějící šablony – šablona „otevře se prázdné okno a pokyn – začněte psát, není šablonou“. Do šablon by se měly automaticky vpisovat všechny údaje a data, které jsme do řízení vložili – stavebník, zástupce, název stavby, parcely, automaticky vytvářet rozdělovník atd. – na všechno tohle jsou úředníci zvyklí z komerčních IS – a není to pouze pro jejich pohodlí, ale zejména díky tomu jsou schopni doposud mimořádně náročná řízení při současných personálních stavech zvládat. Pokud se funkcionalita IS vrátí o 30 let zpátky, tak to rozhodně nepůjde.
Je škoda, že se nespustil program nějakým způsobem zkušební, např. pro Prahu, Brno nebo pro jiné vybrané město (není důležité). Po tzv. plném prověření by pak byla nastavena účinnost NSZ, neboť je v ní připojení na ISSŘ zakotveno (nešlo by to tedy obráceně).
Bohužel se v době dovolených a prázdnin spustil jak nový SZ, tak i naprosto nefunkční, ale přitom zásadní program pro stavební úřad.
Na tomto programu je závislá nejen státní správa – tedy stavební úřady, ale i stavebníci, dotčené orgány, obce a další organizace.
V současné době se v programu dá pracovat opravdu jen částečně, s problémy a spousta věcí je stále nefunkčních.
Lze uzavřít, že se SMO ČR plně přiklání k dosavadní kritice vč. 119. usnesení výboru pro ÚR, VS a ŽP Senátu z 20.08.2024 ve věci aplikace NSZ v praxi s tím:
- že digitalizace stavebního řízení skutečně vykazuje zásadní nedostatky a závažné chyby, které neumožňují řádné fungování stavebních úřadů.
- že jsme přesvědčeni, že současný stav skutečně vyžaduje konkrétní kroky k nápravě, a to min. stanovením krizového manažera a pracovního orgánu s účastí zástupců stavebních úřadů !
- že rozhodně doporučujeme účast také zástupců ČKAIT, a to z pozice projektantů, kteří mají povinnost vkládat do portálu své dokumentace záměrů.
Další připomínky najdete v příloze.
Ing. Alexandra Kocková, tiskový zástupce SMO ČR