18.01.2021

Ředitelky a ředitelé mateřských škol mají nárok na vyšší platovou třídu

Ředitelky a ředitele mateřských škol lze zařadit do 11. či 12. platové třídy jakožto „koordinační, projektové a programové pracovníky“ podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb. o katalogu prací, a to navzdory metodice MŠMT k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol.

K takovému závěru došla zástupkyně ombudsmana Mgr. Monika Šimůnková, která v této věci vedla šetření z podnětu Pedagogické komory. Ta nyní zveřejnila zprávu o šetření, podle které Ministerstvo školství při tvorbě metodiky pochybilo, když vyloučilo, aby zřizovatelé zařazovali ředitele školských zařízení do kategorie Koordinační, projektový a programový pracovník v těch zařízeních, kterým je nemovitý majetek svěřen do správy zřizovatelem na základě smlouvy o výpůjčce. Ředitelé takových zařízení podle ministerstva nesplňují podmínku komplexní koordinace veškerých činností souvisejících se správou organizace.

„Pokud ředitel mateřské školy komplexní koordinaci správy jedné nebo více jmenovaných oblastí nevykonává, nelze ho do 11. platové třídy zařadit. Nesouhlasím však s tím, že by svěření nemovitého majetku na základě smlouvy o výpůjčce znamenalo nulovou dispozici s majetkem jako takovým, a tedy nevykonávání správy v majetkové oblasti. (…) Ačkoli může zřizovatel svěřit MŠ nemovitý majetek na základě smlouvy o výpůjčce, ředitel stále vykonává správu ostatního majetku, tj. movitého majetku, a rovněž musí určitým způsobem pečovat také o svěřený nemovitý majetek. (…) Svěření nemovitého majetku MŠ na základě smlouvy o výpůjčce nezbavuje ředitele MŠ odpovědnosti za nakládání s majetkem,“ rozporuje přístup ministerstva zástupkyně ombudsmana. 

MŠMT se dopouští pochybení, když v metodice k odměňování nesprávně uvádí, že ředitele MŠ nelze zařadit do 11. platové třídy jako koordinačního pracovníka pouze z důvodu, že má MŠ majetek svěřený na základě smlouvy o výpůjčce. Metodika k odměňování je tedy v části týkající se zařazení ředitelů a ředitelek do 11. platové třídy podle dílu 1. 02. 12. v rozporu s nařízením vlády o katalogu prací,“ zní oficiální závěr zprávy zástupkyně ombudsmana. Ministerstvo školství se má nyní vyjádřit k dalšímu postupu. Další vývoj budeme sledovat.

Ani tato zjištění ale neznamenají, že by zřizovatelé, na kterých nakonec odpovědnost za správné zařazení do platové třídy leží, museli postupovat vždy stejně a automaticky zařazovat ředitele do té či oné platové třídy. Určující je vždy skutečný rozsah práce ředitele. U menších školských zařízení, kde velkou část správy zajišťuje přímo zřizovatel je odpovídající zařazení do 10. platové třídy. Pro zařazení do vyšších platových tříd je zásadní také dosažené vysokoškolské vzdělání (výjimku může zřizovatel udělit za podmínek stanovených v § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.). Nakonec zařazení do platové třídy je jen jeden z aspektů určujících konečnou výši odměny.

Martin Pikous Legislativní a právní sekce Kanceláře SMO ČR